Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links | Contact |
Olomouc – Tu-104A Olomouc – Tu-104A Summary: The article describes history of Tupolev Tu 104A aircraft that has been stationed in Olomouc near the ice hockey arena. The machine with production number 8350801 had been manufactured in Kharkov airplane plant and flown for Aeroflot under designation CCCP-42391. On Feb 25th 1963, it was delivered to Czechoslovakian Airlines with OK-NDF designation . It was grounded in 1974. Later in 1975/1976, it was re-painted for movie-making. The colours simulated Alitalia pattern with designation I-DIWN. Finaly, the plane was stationed in Olomouc where it has been used as a pub-bar facility. Tupolev Tu-104 byl sovětský dvoumotorový proudový dopravní letoun středního doletu z poloviny 50. let 20. století (byl odvozen od mimořádně zdařilého strategického bombardovacího letounu Tu-16). Po britském De Havilland Comet, kanadském Avro Jetliner a francouzské Sud Aviation Caravelle SE 210 byl čtvrtým proudovým dopravním letounem na světě, který vzlétl, a druhým na světě v pravidelné letecké dopravě. Přílet jeho prototypu do Londýna v březnu 1956, při příležitosti státní návštěvy, šokoval západní pozorovatele. Po uzemnění letounů De Havilland Comet v důsledku řady katastrof v roce 1954, byl letoun Tu-104 od roku 1956 do roku 1958 na světě jediným typem proudového dopravního letounu v pravidelné letecké dopravě. Ve verzi TU-104E s motory RD-3M o tahu 85,35 kN vytvořil celkem 11 dnes již překonaných světových rekordů, většinou rychlostních na uzavřeném okruhu a výškových se zatížením, zapsaných FAI ve 3. skupině třídy C1, pozemní proudové letouny. (OKB Tupoleva uvádí 26 světových rekordů). Olomoucký letoun byl vyroben v Charkovském výrobním závodě a dodán 31. ledna 1959 Aeroflotu, který jej provozoval od 18. února 1959 pod imatrikulací CCCP-42391. Dne 25. února 1963 byl prodán společnosti ČSA, která jej od 2. března 1963 provozovala s novou imatrikulací OK-NDF a místopisným názvem České Budějovice. Poslední let se uskutečnil 25. dubna 1974 (linka Praha - Ostrava - Praha) a z provozu bylo letadlo vyřazeno v září 1974. Následně bylo několik let uzemněno na letišti Praha-Ruzyně. Na obrázku je olomoucký letoun ještě v provozu. V roce 1976 byl letoun společně s dalším strojem stejného typu použit při natáčení televize NDR a letoun dostal nátěr letecké společnosti Alitalia s imatrikulací I-DIWN (měl údajně představovat Douglas DC-8). OK-NDF byl následně odkoupen společností Restaurace a jídelny (RaJ), převezen do Olomouce k zimnímu stadionu a provozován jako noční vinárna. Po sametové revoluci Tu 104A několikrát změnil vlastníka a byl střídavě otevřen a uzavřen. Na fotografiích je stav v roce 2009. V roce 2012 spolumajitel soukromé sbírky letecké a vojenské techniky ve Zruči u Plzně, Miloš Tarantík letadlo od jeho majitele a provozovatele nočního baru Jaromíra Navrátila odkoupil a převezl do Zruče k renovaci a vystavení.
Demontáž a transport do Zruče v roce 2012
Dokončení renovace Těsně před Vánocemi 2017 dokončili po pěti letech práce Karel a Miloš Tarantíkovi z Air parku ve Zruči u Plzně rekonstrukci dopravního letounu TU-104. Nyní září novými barvami v muzeu. Jeden bok stroje je v barvách, v jakých létal v 60. a 70. letech minulého století u Československých aerolinií. Druhou stranu vyvedli pracovníci muzea v barvách Aeroflotu, protože právě tohle letadlo krátce po vyrobení létalo i v barvách tehdejší sovětské letecké společnosti. Z letiště se podařilo sehnat i původní vyřazené schůdky, po kterých cestující do letounu nastupovali. Vše je nyní součástí expozice.
Prameny: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-104 http://cs.wikipedia.org/wiki/Restaurace_z_vy%C5%99azen%C3%BDch_dopravn%C3%ADch_letadel
|