Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links | Contact |
Brno Maloměřice - Fw-190 Brno Malomerice - Fw-190 Summary: The presented article described case of Fw-190 aircraft that had crashed near the Malomerice city quarter of Brno. The pilot has died in the the crash and his grave location is not known. Even today, small fragments can be still found on the crash site. Dopoledne 19. 1. 1945 na zasněženém západním svahu Hádů havaroval jednomístný německý stíhací letoun. Místo dopadu se nachází ve zmole asi 1 km jižně od obřanského tunelu a východně od jižní budovy staré strojírny. Dle údajů z archívů se mohlo jednat o jeden ze dvou letounů: Focke-Wulf Fw 190 F8 od 3./SG 2 , Werk Nr: 580909, pilot svobodník Hans Smit nebo Focke-Wulf Fw 190 F8, 8./SG 2, Werk Nr. 932286, pilot Ofw. Wilhelm Dückhardt (při přeletu). Stroj stejného typu je na obrázku.
Stroj dopadl do zmoly nad strojírnou. Obyvatelé koželužny slyšeli náraz a šli se podívat na místo havárie. Našli vrak letounu s ještě živým pilotem v kokpitu, byl těžce popálený a volal matku. Kolem ležely kusy plechových částí stroje, kusy křídla a ohořelé pneumatiky. Motor se údajně utrhl z draku a dopadl dolů do řeky na led. Stromy v okolí místa havárie byly olámané a ohořelé. Letoun nevyhloubil hluboký kráter, jen sklouzl po svahu. Pilota vytáhli lidé z kabiny, ale později zemřel na následky těžkých popálenin. Přijeli Němci a přikázali udělat pilotovi rakev a odvést ho do Brna. Šéf koželužny stloukl z prken nějakou rakev a Němci do ní naložili kromě pilota ještě veškerou nevybuchlou munici. Někdo z koželužny rakev potom odvezl na saních tažených koňmi do Brna. Vrak letounu němci odvezli do lomu naproti farmě, kde zůstal až do konce války, potom byl odvezen do šrotu. Po válce kolem roku 1947 se o pád letadla zajímali policisté a vojáci, kterým pomáhal místní občan Němec. Nechali se jím dovézt na místo nehody. (R. Prachař) Později se amatérští hledači letadel pokoušeli najít na místě pozůstatky letounu, nepodařilo se však najít vůbec nic, jen tam bylo dlouho patrné znečištění olejem či pohonnými hmotami. Koncem 80. let byly v předzahrádce bývalé strojírny údajně viděny zbytky duralových plechů pocházejících z havarovaného letounu. V roce 2005 vypadala lokalita havárie jako na snímcích. Na místě se podařilo nalézt drobné fragmenty havarovaného stroje: spečené kousky hliníku, kousky plechů, části motoru...
Prameny: Archiv Jiřího Davida, LHS Vyškov Archiv Vlastimila Schildbergera Národní archiv Praha, fond Úřad říšského protektora, BdO Ia 1939-1945, Morgenmeldungen Januar 1945 Poznatky německého leteckého historika Gerharda Stemmera Burkhardt, R.: Moravský kras za 2. světové války, Sborník vlastivědného muzea v Blansku, 5, 1973 Jiřík, V.: Nedaleko od Norimberku, nakladatelství letecké literatury Svět křídel, Cheb, 2000 Kopečný P. - Schildberger V.: Letecká válka nad Drahanskou vrchovinou, OV ČSPB, Blansko, 1983 Rajlich, J.: Mustangy nad protektorátem, nakladatelství MBI Miroslav Bílý, Praha, 1997 Janda, J. - Poruba, T.: Focke Wulf Fw 190 F, G, Letecké listy, DDAir/S. Dudek, Praha Pamětníci: prof.Rokosová (nar. 1929, bytem Maloměřice) Radko Prachař (nar. 1933, bytem Maloměřice |