Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links | Contact |
Brno – železniční tunel v Obřanech Brno – Railway Tunnel in Obrany Summary: The article describes old tunnel portal on the Brno - Ceska Trebova railway track. The tunnel was renovated in 1990's and the portal was planned to be intalled in a different place. However, this never happened and remaining limestone blocks of the portal ended up on a dump. Tunel u Obřan byl postaven během let 1843 až 1849. Jednalo se o krásnou ukázku typické dobové drážní architektury v empírovém slohu. Na následujícím snímku je portál v původní podobě. Datování prvního snímku není známo. Další fotografie byla pořízena v roce 1988. Za zmínku stojí začouzení stěny od kouře parních lokomotiv, které tu přestaly jezdit až koncem 70. let. V roce 1975 byl parní provoz nákladních vlaků ještě relativně běžný.
Při stavbě železničního koridoru Brno - Česká Třebová v 90. letech 20. století byl portál tunelu snesen a před úvahy o znovuosazení v náhradní lokalitě nakonec skončil na skládce. Část očíslovaných bloků bylo možné zahlédnout při výjezdu z Brna před viaduktem, leží přímo u tratě na hromadě a dobře je vidět číslování jednotlivých kusů. Několik opracovaných bloků z krinoidového vápence bylo umístěno za viaduktem na cyklostezce vedoucí kolem Svitavy (naproti starému lomu), kde je kolemjdoucí využívají jako místo odpočinku.
A takto vypadá obřanský tunel při pohledu od Brna dnes:
Prameny: Archiv V. Pažourka |