Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links | Contact |
Brno – opuštěná tramvajová štola Brno – Abandonned Tram Adit Summary: The article describes old tunel-shaped adit that was planned to lead fast trams through the Spilberk hill in Brno. The construction intent was abandonned in 1979. Nejprve trocha historie: když se koncem 70. let řešil problém hromadné dopravy v Brně, vznikl záměr odlehčit přetíženou tramvajovou trasu vybudováním podzemní linky tzv "rychlé tramvaje" pod Špilberkem. Tunel měl spojovat dolní část Pekařské ulice a ulici Joštovu. Celková délka podzemní trasy vylámané v tvrdém, ale rozpukaném diabasu, měla být 650 m. Zajímavostí je velký profil tunelu - měl údajně dosahovat 10 x 10 m. V roce 1978 byly zahájena z ulice Pekařské ražba průzkumné levé patní štoly. Po vyražení necelých 500 m byla stavba v roce 1979 zastavena. Dnes zbyla jen proluka mezi domy a zarůstající vchod do štoly. Hned za vchodem je nepořádek, výhybka úzkorozchodné důlní železnice, shozená ventilační roura, odpadky, na zemi teče něco jako špinavý potůček....
Potom pokračuje chodba s profilem cca 3 x 3 m vystrojená kovovými stojkami a traverzami. Za stojkami je místy již hodně narušené betonové bednění z prefabrikátů. Místo jsou vodorovné traverzy již prohnuté pod tlakem nadloží. Není to pěkný pocit...
Samozřejmostí jsou zde různé sintrové náteky na stěnách a jezírka s jeskynními perlami na zemi.
Asi ve dvou třetinách délky štoly je několik bočních rozrážek s betonovými terči pro zkoumání geotechnických vlastností masívu.
Po celé délce štoly jsou rozmístěny na stěnách konzoly pro ventilační potrubí a v zadní části visí u stropu i zrezivělý ventilátor. V jednom místě jsou boční betonové prefabrikáty rozpadlé a na dno štoly se vyvalily zelenošedé jíly.
Prameny: Svoboda, A.: Brněnské podzemí - kniha druhá, R - atelier, s.r.o., Brno |