Kromě dálnic byla od 30. let 20. stol. plánována,
vyprojektována a na některých místech dokonce i rozestavěna a dána do
provozu dálková silnice z Plzně do Moravské Ostravy (dále DS). Českomoravskou
protektorátní dálnici měla tato silnice křížit u Lokte (poblíž vodní
nádrže na Želivce). Mělo se jednat o klasickou dvouproudovou silnici
avšak již velice podobnou současným silnicím první třídy, kde neměly
chybět obchvaty obcí a dlouhé estakády přes údolí. Oproti běžným
silnicím tehdejší doby měla být tato dálková i poměrně široká.
Trasa DS měla začínat v Plzni, odkud by
nejprve směřovala do Příbrami. Z Příbrami pak měla vést přes Sedlčany a
Votice. Vlastně se mělo jednat o náhradu silnice č. 18, která vedla z
Příbrami přes Prostějov do slovenské Žiliny a pak až do Michalovců. Po válce byly některé rozestavěné úseky dostavěny avšak
s výstavbou celého dálkového tahu silnice se již nepočítalo.
Komunistická vláda neměla zájem dostavět ani téměř dokončené celistvé
úseky, které mohly posloužit coby přeložka silnice první třídy
a obchvaty obcí. A tak, co se dalo bez větších nákladů využít dnes
slouží buď jako silnice první nebo druhé třídy běžnému provozu. Řada
úseků však využita doposud nebyla anebo slouží jako zpevněná účelová
komunikace a polní cesta.
Stopy po rozestavěné DS na blanensku
V Boskovicích vedla trasa DS podél ulice
Ludvíka Vojtěcha. Na konci zástavby v prodloužení ulice Na Hrázi byl
až do roku 2008 zachován základ mostu přes místní potok viditelný na
starých mapách oblasti. Bohužel byl odstraněn při stavebních
úpravách. Podle pamětníků byl beton velmi nekvalitní, s oblázky.
Dnes na místě fundamentu stojí novostavba rodinného domu.
Z Boskovic vedla plánovaná trasa DS lesem
mezi původní rovnou cestou a současnou silnicí II/150. Právě zmíněný přímý průsek s lesní cestou
často svádí k myšlence, že DS měla vést tudy. ve skutečnosti se
jedná o starou cestu, která byla kvůli svému velkému sklonu
nahrazena dnešní poněkud mírnějším obchvatem. V původní trase staré
cesty dnes
vede elektrické vedení.
V lese vedla trasa
směrem k hájovně V hutích. Jsou zde zachovány dva propustky.
Západnější propustek má betonové průčelí o výšce1 m a délce 3,5 m.
Trubka má průměr 65 cm. Délka tubusu (kolmo na silnici) je 22 m. Za
informace vedoucí k nalezení propustku děkuji M. Koudelkovi.
Cca 100 m od hájovny je v lese
druhý propustek. Má betonová průčelí o výšce 1,5 m a betonovou
trubku průměru 70 cm. Terénní úpravy v okolí nejsou provedeny. U
trubek je z kamenů vyzděna regulace potoka. O 500 m dále směrem k Valchovu je budova bývalé hájovny
přestavěná na rodinný dům. Podle informací od bývalého majitele byly při
rekonstrukčních pracích v 70. letech nalezeny skruže pravděpodobně související se
stavbou DS.
Od hájovny je na okraji lesa velmi dobře patrný násep DS
mířící směrem k Valchovu. Bohuže po několika desítkách m stopy mizí v
lese, kde zřejmě nebyla zahájeny terénní úpravy. Místy jsou v lese pod
listím či jehličím patrné zbytky štěrku.
Dále trasa DS pokračovala kolem dědičné štoly ledkové
huti a poblíž vrcholu stoupání křížila dnešní silnici. Stáčela se přes
polní tratě západně od Valchova a vedla novýcm průsekem západně od
dnešní silnice Valchov - Ludíkov -Žďárná. Potom se trasa stočila k
východu do lesního porostu směrem ke Žďárné. Těleso DS se objevuje v lesním úseku západně od
Žďárné, kde je zřetelně vidět odlišný charakter lesního porostu. Na okraji lesa byl přes potok založen most. Betonové
opěry vytváří umělé koryto mělkého potoka. Stěny jsou vysoké až
1,5 m, šířka u paty je 1,5 m, nahoře 1 m. Délka hlavních zdí je 20 a 25
m. Východní základ opěry je zalomený o délce 5 m.
Další stopa po stavbě DS se nachází asi 250 m od mostu směrem na SV.
V křoví je zde zachovalý betonový fundament pro drtič kamene na stavbu.
Těleso DS dále pokračuje na SV a je v terénu dobře
patrné. Těleso DS dále pokračuje na SV a je v terénu dobře
patrné na polích kolem Protivanova směrem na Malé Hradisko. V lesích
směrem na Stínavu jsou dochovány dva propustky. První z nich je unikátní
tím, že obsahuje na stěně vročení a jména
pracujících dělníků. Nachází se po směru DS nalevo od současné silnice
č. 150 poblíž samoty Skřivánkov na okraji lesa. Propustek je dlouhý 2 m
a oba konce má šikno "seříznuté". Nápis vyškrabaný do vlhkého betonu
rozluštil kolega J. Vymětalík takto: F. V. SOUČEK, L.P. 1941, POTUČALY ROBOTALY, KREJČÍ
MALTÁŘ, VINCEK ZLÁMAL, OŠLEJŠEK Z VANEREK. Dále dodává, že dle jeho poznatků stavěla úsek DS mezi
obcemi Protivanov a Stínava firma Ing. Vladimír Souček z Prostějova a
stavbyvedoucím zde byl Ing. Krejčíř.
Další propustek se nachází asi o 500 m dále na východ na trase DS. terén
zde mírně klesá a jsou zde patrné provedené terénní úpravy. Severní
strana propustku dlouhého cca 18 m ústí v malém údolíčku, jižní portál
poněkud skrývají křoviny u zdevastované chaty. Silnice zde měla pravděpodobně překonávat náročný
terén jedním nebo dvěma viadukty jižně od Okluk. Z lesnaté části
Drahanské vrchoviny vychází trasa dnešní silnice až do Stínavy,
kde se obloukem stáčí k JV.
Stopy po rozestavěné DS mezi Stínavou a Prostějovem
Od Stínavy vede trasa dálkové silnice severně od obce Vícov směrem k Ohrozimi. Nejprve je v polích patrná jako zarostlá polní cesta. Jižně od Ohrozimi se mění na asfaltovou silnici. Ta posléze přechází v silnici s
betonovými panely.
U odbočky do bývalého areálu stichovického letiště, později
opravárenského podniku je krásně zachovalá původní dlažba z žulových
kostek.
O několik stovek m východně se nachází původní most přes říčku Hloučelu.
Je velmi dobře zachovalý s některými typickými prvky z doby svého
vzniku.
Za cenné informace o trase DS děkuji kolegům badatelům
J. Vymětalíkovi a L. Frgalovi. |