Hasičský sbor - Renovace
hasičské cisterny Praga RN
Klepačovští
hasiči renovují cisternu tovární značky
Praga RN
z roku 1951.
Původně
prý naše stříkačka pocházela z Požárního útvaru v Brně, který
ji přenechal tehdejšímu požárnímu sboru v Soběšicích u Brna. Ti se
v 80. letech rozhodli, že si ji dají do pořádku, a tak z ní
vyndali motor na generálku, a částečně ji rozdělali. Co se dělo dál, zatím
nevíme, ale cisterna skončila zpola rozebraná na větru a dešti i se zgenerálkovaným
motorem. Po mnoha letech si ji odtáhli hasiči na Útěchov že si ji dají
dohromady jako veterána. Uložili ji pod střechu, ale pro spoustu jiné práce
se už k renovaci nedostali. Odtud se po dohodě cisterna opět stěhovala,
a to do autoservisu do Brna, že se zrenovuje tam, a bude sloužit jako reklamní
vozidlo. K tomuto ale pro jiné starosti majitele nedošlo, a tak došlo
snad již k poslednímu stěhování a to k nám na Klepačov.
Stříkačka
se tedy ocitla v dost
zbědovaném stavu u nás na kopci, a scházelo na ní kdeco, ale nás to
neodradilo. Byli jsme ve své mladické nerozvážnosti plní nadšení scházející
věci poshánět, případně i vyrobit.
První
zásadní problém byl motor. Byl sice po generální opravě, ale přes sací
potrubí (jak stál v Soběšicích) venku do něj natekla voda. Naštěstí
jen do dvou válců ve kterých byly písty v horní úvrati, takže je stačilo
přeleštit, sehnat 4 nové ventily, přefrézovat sedla, (zkuste někde sehnat
120stupňové frézy), vyměnit zarezlá zdvihátka i s držáky, poshánět
ventilové pružiny a podobně. Naštěstí nám vydatně pomohli specialisté
na tyhle věci a to především všem hasičům na Moravě známý pan Miloš
Beneš, z Blanenska pan Ludvík Knedl, a řada dalších. Díky nim se podařilo
asi po půl roce motor zkompletovat do provozuschopného stavu.
Mimoto
jsme ve spolupráci s hasiči z Petrovic přitáhli na náhradní díly
vrak Pragy RND z Benešova-Pavlova kvůli hnací hřídeli z převodovky,
dřevěným součástem kabiny a dalším dílům. Celá kabina se opět vrátila
na Útěchov ke svým bývalým majitelům. Útěchovský hasič pan Hemzal nám
ve své stolařské dílně dal do pořádku dřevěný rám kabiny. Zbytek auta
se kompletně rozebral odrezil, což byl skoro rok práce. Při tom jsme našli
řadu prorezavělých děr v nádrži, v potrubí a množství dalších
menších nedostatků které vždy postup oprav zdržely a poněkud zchladily naše
nadšení. Koncem tohoto léta nastalo konečně období montáže. To znamená
že skládáme opravené, odrezené a zatím alespoň v základovou barvou
natřené součásti, a z hromady dílů se začíná opět rýsovat auto.
Začátkem října je v podstatě hotový podvozek, brzdy, osazený motor,
čerpadlo, Nádrž je i s veškerým potrubím připravena k osazení
na podvozek. Pracuje se na kabině, blatnících a ostatní plechařině. Máme
v plánu pokud to dobře půjde do jara celé auto poskládat, udělat
elektrickou instalaci, a na jaře je dát do laku, tak aby začátkem sezóny
hasičských výročí a ukázek mohlo vyjet. Nedořešenou otázkou je zatím
zlegalizování vozidla jako veterána kvůli přejezdům na jednotlivé akce.
Text napsal Petr Trojan, fotografiemi
doplnil David Varner
Chronologický přehled renovace
Únor
2000
Cisterna je na tyči odtažena z Brna na Klepačov. Motor tiše leží na
zemi, je dovezen zvlášť.
Březen
2000
Cisterna je postupně odstrojena, jsou demontovány všechny vnější prvky, na
podvozku je nyní jen holá nádrž s kabinou.
Duben
2000
Motor je v práci mechaniků: je demontována hlava válců, vačkový hřídel leží
na bloku, rozvody jsou na repasi.
.
Srpen
2000
Z Benešova-Pavlova je dotažena na náhradní díly dieselová eReNa valník.
Nejdříve ji traktor odtáhl z lesíka na cestu, kde ji převzala CAS 815 hasičů
z Petrovic. Motor nevypadá, že by byl v poslední době v chodu...
Září
2000
Ve Spešově je vrak RND rozřezán, použitelné díly včetně motoru a náprav
jsou zakonzervovány a uskladněny.
Únor
2001
Demontovaná budka kabiny je odvezena na renovaci do truhlářské dílny.
Květen
2001
Repasovaný motor je usazen zpět do rámu. Čerpadlo je dopasováno,
aby fungoval náhon od motoru.
Říjen 2001
Rám je natřený, nádrž je téměř obroušena a natřena základovou
barvou. Opravená budka je dovezena zpět z truhlářské dílny a připravuje
se na lak. Motor je kompletní, zbývá upevnit chladič a dodělat elektriku.
Duben
2002
Motor je osazený a zkompletovaný, chladič je na místě a kabely září
novotou. Pedály s nápisem Praga zatím trčí do prostoru, budka je dosud
sundaná. Nádrž je z velké části natřená, disky s pneumatikami čekají
na renovaci. Připraveny a natřeny jsou přívodní trubky čerpadla i rozvody
s kohouty.
Červen 2002
Brousí se plechové díly karoserie (na obrázku je přední čelo
kapoty a boční kryt motoru).
Červenec 2002
Dokončuje se broušení blatníků, nádrže a dalších plechových součástí.
Září 2002
Blatníky jsou zpět na rámu. Začíná se z toho zase rýsovat cisterna.
Listopad 2002
Cisterna je konečně pod střechou hasičky. Motor je téměř kompletní -
chybí jen baterka.
Květen 2004
Pracuje se na renovaci budky kabiny a přední části
cisterny.
Duben 2007
Po delší přestávce se na renovaci vrhli mladí klepačovští hasiči. Pod vedením
Petra Trojana se vše obrousilo, natřelo základem, dotřel se
podvozek černou, aby měl jednotnou barvu, a teď se tmelí, brousí a připravuje se
na lak.
Po dlouhé době se rozběhl motor, podařilo se vyměnit rozbitou skříň
čerpadla, obrousit je a natřít základem. Jediný problém se vyskytl při jeho
montáži na rám, kdy jsme zjistili, že je buď dlouhý kardan, nebo krátký rám, takže
asi zkrátíme kardan asi o 15 mm.
|