Úvod

 O Klepačově

 Tělovýchova a mládež

 Hasičský sbor

Kontakt

 

 

 

Hasičský sbor - Renovace hasičské cisterny Praga RN 


Klepačovští hasiči renovují cisternu tovární značky Praga RN z roku 1951. 

 

Původně prý naše stříkačka pocházela z Požárního útvaru v Brně, který ji přenechal tehdejšímu požárnímu sboru v Soběšicích u Brna. Ti se v 80. letech rozhodli, že si ji dají do pořádku, a tak z ní vyndali motor na generálku, a částečně ji rozdělali. Co se dělo dál, zatím nevíme, ale cisterna skončila zpola rozebraná na větru a dešti i se zgenerálkovaným motorem. Po mnoha letech si ji odtáhli hasiči na Útěchov že si ji dají dohromady jako veterána. Uložili ji pod střechu, ale pro spoustu jiné práce se už k renovaci nedostali. Odtud se po dohodě cisterna opět stěhovala, a to do autoservisu do Brna, že se zrenovuje tam, a bude sloužit jako reklamní vozidlo. K tomuto ale pro jiné starosti majitele nedošlo, a tak došlo snad již k poslednímu stěhování a to k nám na Klepačov. 

Stříkačka se tedy ocitla v dost zbědovaném stavu u nás na kopci, a scházelo na ní kdeco, ale nás to neodradilo. Byli jsme ve své mladické nerozvážnosti plní nadšení scházející věci poshánět, případně i vyrobit. 

První zásadní problém byl motor. Byl sice po generální opravě, ale přes sací potrubí (jak stál v Soběšicích) venku do něj natekla voda. Naštěstí jen do dvou válců ve kterých byly písty v horní úvrati, takže je stačilo přeleštit, sehnat 4 nové ventily, přefrézovat sedla, (zkuste někde sehnat 120stupňové frézy), vyměnit zarezlá zdvihátka i s držáky, poshánět ventilové pružiny a podobně. Naštěstí nám vydatně pomohli specialisté na tyhle věci a to především všem hasičům na Moravě známý pan Miloš Beneš, z Blanenska pan Ludvík Knedl, a řada dalších. Díky nim se podařilo asi po půl roce motor zkompletovat do provozuschopného stavu. 

Mimoto jsme ve spolupráci s hasiči z Petrovic přitáhli na náhradní díly vrak Pragy RND z Benešova-Pavlova kvůli hnací hřídeli z převodovky, dřevěným součástem kabiny a dalším dílům. Celá kabina se opět vrátila na Útěchov ke svým bývalým majitelům. Útěchovský hasič pan Hemzal nám ve své stolařské dílně dal do pořádku dřevěný rám kabiny. Zbytek auta se kompletně rozebral odrezil, což byl skoro rok práce. Při tom jsme našli řadu prorezavělých děr v nádrži, v potrubí a množství dalších menších nedostatků které vždy postup oprav zdržely a poněkud zchladily naše nadšení. Koncem tohoto léta nastalo konečně období montáže. To znamená že skládáme opravené, odrezené a zatím alespoň v základovou barvou natřené součásti, a z hromady dílů se začíná opět rýsovat auto.  Začátkem října je v podstatě hotový podvozek, brzdy, osazený motor, čerpadlo, Nádrž je i s veškerým potrubím  připravena k osazení na podvozek. Pracuje se na kabině, blatnících a ostatní plechařině. Máme v plánu pokud to dobře půjde do jara celé auto poskládat, udělat elektrickou instalaci, a na jaře je dát do laku, tak aby začátkem sezóny hasičských výročí a ukázek mohlo vyjet. Nedořešenou otázkou je zatím zlegalizování vozidla jako veterána kvůli přejezdům na jednotlivé akce. 

 

Text napsal Petr Trojan, fotografiemi doplnil David Varner


Chronologický přehled renovace

Únor 2000

Cisterna je na tyči odtažena z Brna na Klepačov. Motor tiše leží na zemi, je dovezen zvlášť. 

xref_rn_renovace_pred_garazi.jpg (34606 bytes) xref_rn_renovace_skupina.jpg (40751 bytes) xref_rn_renovace_motor1.jpg (49098 bytes)


Březen 2000

Cisterna je postupně odstrojena, jsou demontovány všechny vnější prvky, na podvozku je nyní jen holá nádrž s kabinou. 

xref_rn_renovace_demontaz.jpg (32057 bytes)


Duben 2000

Motor je v práci mechaniků: je demontována hlava válců, vačkový hřídel leží na bloku, rozvody jsou na repasi. 

xref_rn_renovace_motor2.jpg (44926 bytes)


Srpen 2000

Z Benešova-Pavlova je dotažena na náhradní díly dieselová eReNa valník. Nejdříve ji traktor odtáhl z lesíka na cestu, kde ji převzala CAS 815 hasičů z Petrovic. Motor nevypadá, že by byl v poslední době v chodu...

xref_rn_renovace_benesov2.jpg (36600 bytes) xref_rn_renovace_benesov.jpg (53525 bytes) xref_rn_renovace_motord.jpg (40802 bytes)


Září 2000

Ve Spešově je vrak RND rozřezán, použitelné díly včetně motoru a náprav jsou zakonzervovány a uskladněny. 

xref_rn_renovace_spesov.jpg (37565 bytes)


Únor 2001

Demontovaná budka kabiny je odvezena na renovaci do truhlářské dílny. 

xref_rn_renovace_budka.jpg (63555 bytes)


Květen 2001

Repasovaný motor je usazen zpět do rámu. Čerpadlo je dopasováno, aby fungoval náhon od motoru. 

xref_rn_renovace_motor_montaz.jpg (68949 bytes) xref_rn_renovace_cerpadlo_montaz.jpg (40168 bytes)


Říjen 2001

Rám je natřený, nádrž je téměř obroušena a natřena základovou barvou. Opravená budka je dovezena zpět z truhlářské dílny a připravuje se na lak. Motor je kompletní, zbývá upevnit chladič a dodělat elektriku.

xref_rn_renovace_leta.jpg (83063 bytes)


Duben 2002

Motor je osazený a zkompletovaný, chladič je na místě a kabely září novotou. Pedály s nápisem Praga zatím trčí do prostoru, budka je dosud sundaná. Nádrž je z velké části natřená, disky s pneumatikami čekají na renovaci. Připraveny a natřeny jsou přívodní trubky čerpadla i rozvody s kohouty. 

xref_RNduben02_3.JPG (114541 bytes) xref_RNduben02_4.JPG (97924 bytes) xref_RNduben02_5.JPG (109645 bytes) xref_RNduben02_7.JPG (123966 bytes) xref_RNduben02_8.JPG (107336 bytes) xref_RNduben02_9.JPG (192923 bytes)


Červen 2002

Brousí se plechové díly karoserie (na obrázku je přední čelo kapoty a boční kryt motoru).

rn_brouseni.jpg (106220 bytes)


Červenec 2002

Dokončuje se broušení blatníků, nádrže a dalších plechových součástí.

rn7_2002_01.JPG (60851 bytes) rn7_2002_02.JPG (53366 bytes) rn7_2002_03.JPG (61658 bytes) rn7_2002_04.JPG (41199 bytes)


Září 2002

Blatníky jsou zpět na rámu. Začíná se z toho zase rýsovat cisterna.

rn_sept02_1.JPG (147870 bytes) rn_sept02_2.JPG (151231 bytes)


Listopad 2002

Cisterna je konečně pod střechou hasičky. Motor je téměř kompletní - chybí jen baterka.

1rn_pros02.jpg (133177 bytes) 2rn_pros02.jpg (113663 bytes) 3rn_pros02.jpg (139159 bytes) 4rn_pros02.jpg (159511 bytes)


Květen 2004

Pracuje se na renovaci budky kabiny a přední části cisterny.

rnren_2004_05_a.JPG (72582 bytes) rnren_2004_05_b.JPG (32379 bytes) rnren_2004_05_c.JPG (33433 bytes)


Duben 2007

Po delší přestávce se na renovaci vrhli mladí klepačovští hasiči. Pod vedením Petra Trojana se vše obrousilo, natřelo základem, dotřel se podvozek černou, aby měl jednotnou barvu, a teď se tmelí, brousí a připravuje se na lak.

Po dlouhé době se rozběhl motor, podařilo se vyměnit rozbitou skříň čerpadla, obrousit je a natřít základem. Jediný problém se vyskytl při jeho montáži na rám, kdy jsme zjistili, že je buď dlouhý kardan, nebo krátký rám, takže asi zkrátíme kardan asi o 15 mm.