Hasičský sbor - Praga
RN
První
vozy Praga RN (Rychlý Nákladní) vyjely z továrny již v roce 1934, poslední pak
opustil továrnu o dvacet let později a přenechal místo známé V3S. Vývoj přinesl
celkem 12 výrobních sérií. Vůz byl vyráběn například jako valník,
skříň, autobus, montážní vůz trolejového vedení, hasičský vůz, či hasičská cisterna.
Motor
vozu je zážehový čtyřdobý šestiválec s rozvodem SV a objemem
3468 ccm (méně časté bylo provedení se vznětovým motorem označované
jako Praga RND). Blok válců benzinového motoru je odlit z litiny a oddělen
od mohutného elektronového odlitku klikové skříně zesíleného žebrováním.
Spodní víko skříně se lisovalo z ocelového plechu. Snímatelná hliníková
hlava využívá patentu Ricardo. Klikový hřídel se otáčí ve čtyřech
hlavních ložiskách s bronzovými pánvemi vylitými kompozicí a na předním
konci je vybaven tlumičem torzních kmitů. Hliníkové písty jsou typu
Bohnalite. Motor měl tlakové oběžné mazání, chlazení podporovalo čerpadlo
na společném hřídeli s ventilátorem. Karburátor Zenith opatřený sytičem
zásobuje benzínem membránové čerpadlo z nádržky umístěné pod
sedadlem řidiče. Později se vozy dodávaly s karburátory Solex. Zapalování
nese osvědčenou značku Bosch a pracuje s napětím 12 V. Snadno seřiditelná
suchá jednokotoučová spojka opatřená tlumiči záběru a uložená ve skříni
odlité z elektronu přenáší výkon motoru na čtyřstupňovou převodovku
se zpětným chodem uloženou v elektronové skříni.
Zadní
nápravu pohání spojovací hřídel opatřený kardanovou koulí, přenášející
reakce zadní nápravy na rám vozu. Náprava je typu "banjo" opatřená
soukolím s ozubením Gleason a diferenciálem. Mechanická nožní brzda působí
na všechna čtyři kola, ruční brzda na převody (u první série) či na
zadní kola (u poválečného provedení, které dostalo kapalinové brzdy ). Přední
nápravu tvoří výkovek ze speciální oceli. Rám lisovaný z ocelového
plechu zpevňuje šest (později sedm) příček, obě tuhé nápravy odpružují
podélná půleliptická listová pera. Vůz jezdil původně na pneumatikách
6,50 x20 na zadní nápravě ve dvojmontáži. Od roku 1937 se montovaly
pneumatiky 7,50 x 20. Objem palivové nádrže stoupl z původních 60 na 85+15
litrů. Vůz dosahuje rychlosti kolem 80 km/h při průměrné spotřebě 25
l/100 km.
Pro
hasiče byly dodávány kromě valníků s postranními sklopnými lavicemi tři
základní modely:
Automobilová
stříkačka AS-16
veze kromě příslušenství (nářadí, žebříky,
naviják na hadice, trhací hák a sanitní nosítka) především čerpadlo o
průtoku vody 1600 l/min při dopravní výšce 80 m. Bylo odstředivé třístupňové
s bronzovými koly. Skříň a víko čerpadla jsou z lehkých slitin. Na sací
straně je hřídel čerpadla uložena v kluzném ložisku, na horní straně je
vakuometr a manometr. Vývěva je plynová na spálené plyny z motoru. Čerpadlo
je umístěno před motorem a poháněno od klikové hřídele. Náhon je složen
z dvou kardanových kloubů a spojky. Ta se zapíná pákou umístněnou vedle
čerpadla.
Cisternová
stříkačka CAS-16
má podvozek s normální kabinou řidiče. Po obou
stranách nádrže byly přidělány lavičky pro dva hasiče. Obsah nádrže na
vodu je 1500 l a na pěnidlo 500 l. Vedle laviček jsou umístěny průtokové
navijáky s hadicí a pěnovou proudnicí. Čerpadlo i jeho náhon je stejný
jako u vozu AS-16. Pro hašení pěnou je vůz vybaven pevným přiměšovačem
s ruční regulací. Čerpadlo je umístěno před motorem a poháněno od klikové
hřídele. Náhon je složen z dvou kardanových kloubů a spojky. Ta se zapíná pákou
umístněnou vedle čerpadla. Tento vůz renovuj hasiči na Klepačově.
Dopravní
vůz DVS-8
má nástavbu umožňující přepravu úplného hasičského družstva
a příslušenství. V kabině mužstva jsou sedadla s čalouněnými opěradly
a pod nimi prostory pro uložení nářadí. Kabina je osvětlená a má dvoje
dveře spouštěcími okny z každé strany. V zadní části nástavby je kromě
příslušenství uložena na sklopných kolejničkách přenosná motorová stříkačka.
|