Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links | Contact |
Brno – stará strojírna u Svitavy Brno – Old Engineering Works by the Svitava River Summary:The article describes abandonned buildings of engineering works in the Svitava river valley between Brno and Bilovice. The remains of the works include unique water wheel(similar to Zubbinger wheel) that used to generate power for machinery equipment. Zajímavá technická památka se nachází na levém břehu Svitavy u cesty z Maloměřic do Bílovic. Skupinu zdevastovaných budov uzavírá nejblíže k Bílovicím bezdomovci obývaná elektrárna bývalé strojírny. Kolem roku 1900 zde strojník Juliu Kolář (?) založil výrobnu ozubených kol a pilníků. Vodní kolo obstarávalo pohon strojů a dynama 60 V, které vyrábělo elektřinu pro osvětlení strojírny a přilehlých obytných prostor. Po sporech s magistrátem ohledně legálního využívání vodní síly k podnikání začala výroba upadat. V podnikání pokračoval až do konce druhé světové války Václav Kovář (podle něj se jmenuje Kovářovou údolí). Později byl používán generátor na 380 V a elektřina poháněla stroje. Vždy mohl jet jen jeden stroj současně. Koncem roku 1946 objekt koupil jiný podnikatel a začal vydělávat kůže. Přitom stále používal kolo k výrobě elektřiny. Majitel koželužny měl jako jeden z prvních vůz Škoda Tudor. Po únoru byl provoz zastaven, stroje museli majitelé odevzdat a odešli. Kolo se točilo i dál jako atrakce. Dnes je stavba zdevastovaná a podzemní prostory jsou prázdné.
Samotné vodní kolo je unikátní konstrukce. Nachází se v nejsevernější malé budově komplexu (generátorovně), která nedávno vyhořela (srovnej foto z roku 2004 a 2006). Voda jej poháněla zespodu a otáčky se přenášely tzv. Ewartovým řetězem (typ článkovaného řetězu používaného u speciálních převodů) na další zařízení. Svou konstrukcí odpovídá toto kolo tzv. Zubbingerovu kolu, které se vyznačovalo lepším nátokem vody na lopatky a snížením ztrát třením vody. Stav v roce 2004:
Stav na jaře 206:
Další zajímavostí jsou ruiny několika objektů u studánky po levé straně cesty směrem od staré strojírny do Maloměřic. Dům přímo u studánky patřil Sedlákovým. Pan Sedlák pracoval v blízkém lomu. Dnes po domu zbyly jen základy.
O pár metrů dál jsou u cesty zbytky kdysi oblíbené výletní restaurace. Patřila rodině Valentinových. Valentinovi tam nebydleli, jen tam jezdili na víkend prodávat. Paní vařila guláše, byly tam židličky, hrála hudba. Ve sklepě bylo pivo, jen v největším horku tam vozili led. Později se tam schoval ozbrojený vojenský zběh, snad se zde i zastřelil. (prof. Rokosová)
O kousek dál zasahuje hodně do silnice převislá skála. Na boku je vidět nepříliš zřetelný reliéf. Dle pamětníků se jedná o orlici vysekanou do skály jedním z maloměřických obdivovatelů Třetí říše. Během okupace havaroval v blízkosti strojírny německý letoun Fw-190. Jeho pilot zahynul. Prameny: Jaroš, J.: Slovník technických památek Blanenska, Muzeum Blansko, 2000 Archiv prof. Rokosové Archiv R. Prachaře |