B a d a t e l n a   2 0 2 4

 

Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt


Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links Contact 


Brno – stará strojírna u Svitavy

Brno – Old Engineering Works by the Svitava River

Summary:The article describes abandonned buildings of engineering works in the Svitava river valley between Brno and Bilovice. The remains of the works include unique water wheel(similar to Zubbinger wheel)  that used to generate power for machinery equipment. 

Zajímavá technická památka se nachází na levém břehu Svitavy u cesty z Maloměřic do Bílovic. Skupinu zdevastovaných budov uzavírá nejblíže k Bílovicím bezdomovci obývaná elektrárna bývalé strojírny. Kolem roku 1900 zde strojník Juliu Kolář (?) založil výrobnu ozubených kol a pilníků. Vodní kolo obstarávalo pohon strojů a dynama 60 V, které vyrábělo elektřinu pro osvětlení strojírny a přilehlých obytných prostor. Po sporech s magistrátem ohledně legálního využívání vodní síly k podnikání začala výroba upadat. V podnikání pokračoval až do konce druhé světové války Václav Kovář (podle něj se jmenuje Kovářovou údolí). Později byl používán generátor na 380 V a elektřina poháněla stroje. Vždy mohl jet jen jeden stroj současně. Koncem roku 1946 objekt koupil jiný podnikatel a začal vydělávat kůže. Přitom stále používal kolo k výrobě elektřiny. Majitel koželužny měl jako jeden z prvních vůz Škoda Tudor. Po únoru byl provoz zastaven, stroje museli majitelé odevzdat a odešli. Kolo se točilo i dál jako atrakce. Dnes je stavba zdevastovaná a podzemní prostory jsou prázdné.

bilovice-zuppinger_IMG_ 095.jpg (98760 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 097.jpg (105546 bytes) zuppinger-kolo_06.JPG (53506 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 098.jpg (51479 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 099.jpg (52383 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 100.jpg (47853 bytes)

Samotné vodní kolo je unikátní konstrukce. Nachází se v nejsevernější malé budově komplexu (generátorovně), která nedávno vyhořela (srovnej foto z roku 2004 a 2006). Voda jej poháněla zespodu a otáčky se přenášely tzv. Ewartovým řetězem (typ článkovaného řetězu používaného u speciálních převodů) na další zařízení. Svou konstrukcí odpovídá toto kolo tzv. Zubbingerovu kolu, které se vyznačovalo lepším nátokem vody na lopatky a snížením ztrát třením vody. 

Stav v roce 2004:

zuppinger-kolo_01.JPG (54152 bytes) zuppinger-kolo_02.JPG (48695 bytes) zuppinger-kolo_03.JPG (39612 bytes) zuppinger-kolo_04.JPG (48872 bytes) zuppinger-kolo_05.JPG (48745 bytes)

Stav na jaře 206:

bilovice-zuppinger_IMG_ 109.jpg (93696 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 095a.jpg (38428 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 096a.jpg (96427 bytes)

Další zajímavostí jsou ruiny několika objektů u studánky po levé straně cesty směrem od staré strojírny do Maloměřic. Dům přímo u studánky patřil Sedlákovým. Pan Sedlák pracoval v blízkém lomu. Dnes po domu zbyly jen základy.

bilovice-zuppinger_IMG_ 093.jpg (98302 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 092.jpg (115990 bytes)

O pár metrů dál jsou u cesty zbytky kdysi oblíbené výletní restaurace. Patřila rodině Valentinových. 

Valentinovi tam nebydleli, jen tam jezdili na víkend prodávat. Paní vařila guláše, byly tam židličky, hrála hudba. Ve sklepě bylo pivo, jen v největším horku tam vozili led. Později se tam schoval ozbrojený vojenský zběh, snad se zde i zastřelil. (prof. Rokosová)

bilovice-zuppinger_IMG_ 089.jpg (95505 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 091.jpg (88885 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 088.jpg (98371 bytes) bilovice-zuppinger_IMG_ 090.jpg (22795 bytes)

O kousek dál zasahuje hodně do silnice převislá skála. Na boku je vidět nepříliš zřetelný reliéf. Dle pamětníků se jedná o orlici vysekanou do skály jedním z maloměřických obdivovatelů Třetí říše. 

zuppinger-kolo_07.JPG (85971 bytes)

Během okupace havaroval v blízkosti strojírny německý letoun Fw-190. Jeho pilot zahynul. 

Prameny:

Jaroš, J.: Slovník technických památek Blanenska, Muzeum Blansko, 2000

Archiv prof. Rokosové

Archiv R. Prachaře