Badatelna 2018

 

Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt


Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links Contact 


Brno – podchod v Maloměřicích

Brno – Pedestrian Subway at Malomerice Station

Summary:The article describes abandoned pedestrian subway at the cargo station. Since 1970s, it has been no longer used as a pathway, instead a huge hot-water/steam tubes have been placed in the subway corridor.

Pár desítek metrů severně od maloměřické lávky se nachází památka na dřívější éru maloměřického nádraží - původní podchod pod kolejištěm. Podchod sloužil do konce 70 let jako jediný přistup od tramvaje na Hády. Teprve až se postavil nový kovový nadchod, tak byl tento podchod zrušen a využit pro potrubí. Před stavbou nádraží vedla v místě podchodu ulice Hádecká, ta ale byla postupně zkracována. Potrubí bylo umístěno do podchodu v 70. letech, kdy se teplárna stavěla, aby nemuseli kopat podzemní nebo nadzemní vedení. 

Na východní straně se schází do podchodu přes zpustlé schodiště kolem potrubí teplovodu. Je to horkovod z maloměřické teplárny (oficiálně Teplárny Brno a.s., provoz Brno sever), která zásobuje Líšeň, Vinohrady a Lesnou, uvedená větev vede do Líšně a na Vinohrady. Jedná se o 2 trubky o průměru 140 cm obalené izolací. Obě prochází celým podchodem až na druhou stranu. Vchod na východní straně je kousek pod ulicí Kulkovou vedle lávky přes kolejiště. Projde se zarostlou brankou mezi domy a po cca 20 m je vchod do podchodu. Vedle trubek se dá pohodlně projít. na podlaze je původní dlažba z malých žulových kostek, ve střední části je jakýsi nános hlíny či jílu. Malé můstky zřejmě slouží k údržbě potrubí. 

brno-podchod-malom02.JPG (77430 bytes) brno-podchod-malom05.JPG (77380 bytes) brno-podchod-malom04.JPG (55232 bytes) brno-podchod-malom03.JPG (60829 bytes) brno-podchod-malom07.JPG (44900 bytes) brno-podchod-malom06.JPG (56103 bytes) 

Přibližně v polovině délky podchodu (cca po 50 m) vede schodiště na nástupiště. V polovině schodiště je cihlová příčka s obvyklým otvorem po průzkumnících - amatérech. Dírou je vidět další část schodiště, bohužel vyústění schodiště je zakryto překlady, které tvoří podlahu pro dnešní využitá východu - sklad. Je zde různé harampádí. 

brno-podchod-malom10.JPG (52666 bytes) brno-podchod-malom09.JPG (47689 bytes) brno-podchod-malom08.JPG (51393 bytes) brno-podchod-malom11.JPG (86381 bytes) brno-podchod-malom12.JPG (80547 bytes)

Potom podchod pokračuje dále a cca po 50 m vychází na povrch podobným schodištěm jako na východní straně. Venku se ocitneme za plotem maloměřické cementárny a po pěšince se dá dojít k silnici za cementárnou. 

brno-podchod-malom13.JPG (50422 bytes) brno-podchod-malom14.JPG (111331 bytes)

Prameny:

Archiv J. Ambrose

Archiv V. Procházky

 


Další stránky na serveru www.davar.cz:

CorrosionFatigue     Kamenarium     MyFords     Regionalia     Trainspotting