Úvod | Historické cihlářství | Dopravní stavby | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Voj. technika | Odkazy | Napsali o nás | REGIONALIA | Kontakt

 Homepage | Historic Brickmaking  | Traffic Structures | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military Stuff | Links | News Articles | Contact

 

Letadla: Vranov u Brna - havárie cvičného německého letounu

Aircraft: Vranov u Brna - Crash of a German Training Aircraft


Summary: The presented article deals with a training German aircraft that had crashes in the vicinity of Vranov village). The pilot has died in the plane. two local boys have discovered the crashed machine ande reported the event to German officers. Then, the wreck was copmpletely removed and the dead pilot transported to Brno. The type of the aircraft is unknown. No traces of the crash can be found on the site even today.


V létě roku 1943 chodily vranovské děti na vyučování pěšky do Adamova. Cestou ze školy sledovali vícekrát německá cvičná letadla . Většinou byla dvě nebo tři a přilétla od Brna. V Brně byla od října 1939 umístěna letecká pilotní škola (Flugzeugführerschule A/B 113). Používala mj. i letouny typu Arado Ar 96 B. Po příletu se letadla stočila nad lesní trať zvanou Jelení skok a odtud hloubkově útočila jižním směrem na muniční závod v Adamovském údolí. Posléze vylétla vzhůru a vracela se znovu na výchozí pozici nad Jelením skokem, kde nad souvislou hradbu stromů vyčníval osamělý vyšší strom, kolem kterého se němečtí letci otáčeli. Zřejmě ho používali jako orientační bod v jinak souvislém lesním porostu.

Jednoho červnového dne někdy začátkem léta za krásného slunečného počasí opět nacvičovali němečtí letci hloubkové útoky nad adamovským údolím. Bylo to kolem poledne. Vtom jeden z letounů nízko nad lesem náhle prudce zamanévroval, zmizel za horizontem a již se neobjevil. Ostatní letadla ihned odlétla. Dva vranovští chlapci J. Heinrich a J. Hemzal byli v té době žáky měšťanské školy v Adamově. Sledovali letecký nácvik z okna své třídy a po vyučování se vydali do lesa k předpokládanému místu havárie. Vyšli nahoru do svahu tzv. Čertovou zmolou a poblíž cesty opravdu zřícený letoun objevili.

Vrak byl zachycen spodkem vzhůru na stromech cca 5 metrů nad zemí. Letadlo mělo duralový trup a křídla, zadní část byla z překližky. Podvozek byl vysunutý, na podvozkových nohách byly boční plechové kryty. Mohlo se jednat o letouny typu typu Arado 96B, některé zdroje však uvádí dvoumístný střemhlavý bombardér Junkers Ju-87 (Stuka). Oba tyto typy však mají celokovový drak i křídla. Je otázkou, nakolik si pamětník vybavuje podobu havarovaného stroje.

Z otevřené kabiny s odsunutým překrytem visel na popruzích pilot. Na sobě měl hnědou koženou bundu ke krku, na hlavě měl leteckou kuklu a šikmo přes obličej brýle. Byl v obličeji celý promodralý a nejevil známky života. Na ruce měl pěkné hodinky, ale nikdo z nás se mu je neodvážil vzít. (J. Hemzal)

Kluci se po chvíli sebrali a šli do Vranova. Nahlásili na úřadě, že v lese spadlo letadlo a protože po nich nikdo nic nechtěl, šli domů. V podvečer kolem páté hodiny se nahoře u myslivny pohybovalo množství německých vojáků na motocyklech a v automobilech. Němci si zavolali oba chlapce na úřad, kde stálo několik vozidel KdF a německý důstojník v hodnosti majora si nechal podrobně vysvětlit, kde k havárii došlo.

Po chvíli se usmál, poplácal nás po rameni se slovy "Sehr gut, Kamerad" teda něco jako "Velmi dobře, kamaráde" a dal nám čokoládovou bonboniéru. Nasedl si na zadní sedadlo terénního vozu, my jsme si sedli na kolena vojáka sedícího vedle řidiče a vydali se po staré cestě směrem k místu havárie. Němci se cestou dohadovali o nějakých technických věcech a často zaznělo slovo "sabotáž". Lesní cesta byla velmi úzká a místy musel jet vůz KdF jedním kolem po mezi. Ta cesta je úplně stejná dnes jako tenkrát. (J. Hemzal)

Na místě havárie si již vojáci chlapce nevšímali, tak se vrátili domů. Po několika hodinách projel Vranovem směrem na Lelekovice nákladní vůz s velkým vlekem, na kterém byl položen trup letounu zakrytý plachtou. Po stranách valníku ležela křídla. Posléze projela obcí i malá kolona vojáků, kteří se vraceli do Brna a vezli mrtvého pilota.

Na podzim 2003 byl proveden průzkum lokality. Místo havárie se nachází přibližně v průsečíku lesní cesty vedoucí z Vranova k přírodní rezervaci Jelení skok a nové tzv. raketové cesty. Název pochází z dob studené války, kdy na této cestě byly údajně plánovány palposty mobilních odpalovacích zařízení raket. Jednalo se o součást obrany města Brna. Dnes nejsou na místě po havárii žádné stopy.

Podle archivních informací je možné, že se jednalo o letoun Klemm Kl 35 WNr. 3102 od FFS A/B 113. Dle německých ztrát dne 22. 5. 1943 v něm smrtelně havaroval severně Brna Fw. Otto Missfelder. Další podobná smrtelná havárie potkala FFS A/B 113 v září 1943, kdy v letounu  Arado Ar-96 zahynul ObFw. F. Bruger.


Prameny:

Archiv Josefa Hemzala, Vranov
Archiv Jiřího Davida, LHS Vyškov
Archiv Vlastimila Schildbergera st.

Archiv j. Vladaře
Kopečný P. - Schildberger V.: Letecká válka nad Drahanskou vrchovinou, OV ČSPB, Blansko, 1983

http://www.kg200.org/historyac4.html

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Junkers_Ju87.jpg



Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License.


WEBARCHIV Podporujeme archiv českého webu - zachování zajímavých informací pro další generace.