Vilémovice – dvě německá letadla
Vilemovice – Two German Aircraft
Summary: The presented article deals with 2 German aircraft that
have crashed near the Vilemovice village (emergency landing and shot down). The
type of the first aircraft remains unknown while the other machine was a Fw-190
with pilot Wahl, born in Dresden.
U Vilémovic
v Moravském krasu havarovala koncem války dvě německá letadla: jedno z nich
nouzově přistálo a druhé bylo sestřeleno.
Lokalita U závrtku
V prvním případě na přelomu dubna a května 1945 nouzově přistálo
u Vilémovic v místě zvaném U závrtku blíže neurčené německé letadlo. Letoun letěl od severozápadu téměř
kolmo na dnešní silnici Vilémovice - Lažánky. Pilot měl zřejmě poruchu na stroji
a snažil se přistát na pole proti kopci Strážná. Přejel pole Josefa Nejezchleba
a na konci narazil předkem do meze u pole Jana Zouhara. Jednalo se o
jednomístnou stíhačku s třílistou vrtulí, jeden vrtulový list byl ohnutý.
Letadlo mělo šedou kamufláž a německé výsostné znaky. Předek letadla byl
rozbitý, podvozek se při přistání ulomil. Trup byl mírně nakloněný dopředu.
Kolem bylo křoví. Pilot přežil nouzové přistání bez zranění. V dalších dnech do
konce války místo havárie hlídali němečtí vojáci. Po skončení války byl vrak letounu ponechán nějakou dobu na
místě havárie. Vyhledávali jej děti z Vilémovic a Jedovnic, které si chodily
hrát "na letadlo". Starší chlapci odmontovali hned v prvních dnech palubní
přístroje, které si odnesli i s panely. Při neopatrné manipulaci došlo k
vystřelení dávky z palubní zbraně směrem nahoru ke kopci Strážná. Později již vše, co šlo odmontovat, bylo pryč. V křoví ležel jen
vybrakovaný zbytek draku, snad s neúplným motorem. Po čase celý vrak zmizel do
šrotu, dle některých svědectví snad skončil u lesa na Harbechu, kde si počátkem
50. let 20. století si skupina dětí z Jedovnic hrávala na zbytku vraku blíže
neurčeného letounu. Dnes se po vraku nepodařilo najít žádné stopy.
Byl to vlastně rozlomený trub s kokpitem,
narušená křídla a
různé plechové součásti a úlomky. Vrak se nacházel asi 300 m od silnice Lažánky
- Jedovnice v malé krasové prohlubni vlevo od cesty na později plánované letiště
Harbech. Lezli jsme po něm, bylo tam poškozené sedadlo, tam jsme si sedali. Kdy
letadlo zmizelo, to už si nepamatuji, někdy v 50. letech. (P. Chalupa)
Hliník z vraků letadel používali lidé po válce na výrobu různých
předmětů běžné spotřeby. Dělaly se z toho třeba vířivé "vrtulky"nebo též "šneky" do
praček. Hliníkové plechy z vraku se roztavily a ve formě se odlily na kotouče o
průměru cca 30 cm. (Vl. Schildberger st.)
Kóta Strážná
Druhý případ se odehrál ve středu 25. 4. 1945. Toho dne bylo
pěkné slunečné počasí. Odpoledne byla skupina 6 ruských letadel Il-2 Šturmovik
napadena 7 německými stíhačkami typu Focke-Wulf Fw 190. Při prvním útoku nebyl
žádný letoun sestřelen, druhý útok se stal osudným pro německý letoun, který byl
sestřelen u kóty 538 m Strážná. Poškozený hořící letoun letěl směrem od
Blanska a dopadl poblíž polní cesty Rudice - Vilémovice. Pilot se snažil s
hořícím letadlem a zhasnutým motorem o nouzové přistání "na břicho". Zřejmě se
odkurtoval již ve vzduchu, aby se po přistání mohl co nejrychleji dostat z
letadla. Letadlo dopadlo do pole, trosky byly rozházeny po dráze dopadu. Nejdále směrem k Vilémovicím ležela utržená přední část stroje s
hvězdicovým motorem. Po dopadu z letounu vylétl pilot setrvačností ven. Vrak letadla
na zemi hořel. Pilot byl zjevně mrtvý, ležel na zemi na boku. Bylo mu nejvýše 20
let, měl světlé vlasy, z ucha mu teklo trochu krve, obličej měl popálený. Na
sobě měl vojenský kabát, uniformu a hodně opotřebované vojenské boty. Neměl
pilotní kuklu, brýle ani masku. Podle některých svědků měl na krku zavěšený
dalekohled. K letadlu se přiblížila skupina vilémovických obyvatel, vzápětí bylo
slyšet motory a na místem havárie se objevila tři ruská letadla. Vypálila z
palubních zbraní dávku směrem ke skupince vesničanů, kteří se rozprchli a
plížili se blízkým úvozem pryč. Letadla ještě několikrát zakroužila nad místem
havárie a nakonec odlétla.
Po chvíli přiběhli k letadlu muži a mladíci z Jedovnic. Jeden z
nich sebral mrtvému pistoli, jiný si odnesl nábojový pás do palubní letecké
zbraně. Měl jej pověšený přes záda a táhl ho pryč. V havarovaném letadle začala
po chvíli vybuchovat nevystřelená munice a lidi se proto na chvíli vzdálili.
Když munice přestala vybuchovat, vrátili se a brali pryč nevybuchlou munici,
osobní věci pilota i části letounu. (J. Kunc)
Skupina chlapců vzala sklo z rozbité kabiny a vlekla ho do
Jedovnic. Bylo těžké, takže se v nesení střídali. Později se ztratilo. Vrak
zůstal po válce na poli několik měsíců, než byl odvezen neznámo kam do šrotu.
Na následujícím obrázku jsou pamětníci na místě havárie na poli mezi Vilémovicemi a
Jedovnicemi.
Dne 19.6. 1998 provedli ve Vilémovicích členové oddělení letecké
archeologie z Vyškova a antropologové z Brna exhumaci německých vojáků.
Po
označení místa hrobu pamětníky byl poblíž hřiště ve Vilémovicích nejprve nalezen
rakouský voják Müller, který zahynul koncem války při výbuchu miny v Kamenci
(Kamenném žlíbku). Jeho kosterní pozůstatky ležely v hloubce 140 cm. Jednalo se
o torzo muže bez horních končetin. V trupu byly nalezeny střepiny protipěchotní
miny, lebka byla rozbitá. Asi 160 cm od prvního hrobu byly nalezeny pozůstatky pilota
německého stíhacího letounu sestřeleného u kóty Strážná. Byla to kostra bez
lebky, části kombinézy, zipy, sluchátka, přezky z padáku a zbytky látky s
distinkcemi (3 symboly křídel). Lebka byla nalezena asi 50 cm od zbytků těla na
hliníkové části sedačky z letounu typu Focke-Wulf Fw 190. Podle výpovědi
pamětníků tam byla uložena německými vojáky až druhý den po pohřbu těla. Na
základě studia archivních dokumentů je pravděpodobné, že náležel do stavu
bitevní eskadry SG 4 a pilotoval jej vrchní svobodník Friedrich Wahl, narozený v
roce 1924 v Drážďanech. (J. David)
Následující obrázek ukazuje část sedačky s padákem ze
sestřeleného letounu Fw 190 nalezená při exhumaci ostatků pilota (nachází se ve
sbírkách LHS Vyškov). Níže je mapa okolí Vilémovic a místa spojená s havarovanými letadly. Nouzové přistání
prvního stroje (1), místo dopadu sestřeleného stroje Fw 190 (2) a lokalita, kde se na
počátku padesátých let nacházel vrak neurčeného letadla (3).
Prameny:
Pamětní kniha obce Vilémovice
Archiv Jiřího Davida, LHS Vyškov
Archiv Vlastimila Schildbergera st.
Kopečný P. - Schildberger V.: Letecká válka nad Drahanskou
vrchovinou, OV ČSPB, Blansko, 1983
Schmid J.: Stíhací a bombardovací letadla Německa, 1. díl,
Nakladatelství Jiří Fraus, Plzeň, 1993
Janda, J. - Poruba, T.: Focke Wulf Fw 190 F, G, Letecké
listy, DDAir/S. Dudek, Praha
Pamětníci:
Petr Chalupa (nar. 1945, bytem Blansko)
Josef Kunc (nar. 1917, bytem Kotvrdovice)
Josef Nejezchleb (nar. 1925, bytem Vilémovice)
Kučera Eduard (nar. 1932, bytem Vilémovice)
Rudolf Kuběna (nar. 1925, bytem Jedovnice)
Alois Doležel (nar. 1926, bytem Jedovnice)
Josef Kocman (nar. 1929, bytem Blansko)
|