Vilémovice - dvě sestřelená německá letadla

Olesna - Two German Aircraft Shot Down

Summary: The presented article deals with 2 German aircraft that have crashed near the Vilemovice village (emergency landing and shot down). The type of the first aircraft remains unknown while the other machine was a Fw-190 with pilot Wahl, born in Dresden.

U Vilémovic v Moravském krasu havarovala koncem války dvě německá letadla: jedno z nich nouzově přistálo a druhé bylo sestřeleno.

Lokalita U závrtku

V prvním případě na přelomu dubna a května 1945 nouzově přistálo u Vilémovic v místě zvaném U závrtku blíže neurčené německé letadlo. Letoun letěl od severozápadu téměř kolmo na dnešní silnici Vilémovice - Lažánky. Pilot měl zřejmě poruchu na stroji a snažil se přistát na pole proti kopci Strážná. Přejel pole Josefa Nejezchleba a na konci narazil předkem do meze u pole Jana Zouhara. Jednalo se o jednomístnou stíhačku s třílistou vrtulí, jeden vrtulový list byl ohnutý. Letadlo mělo šedou kamufláž a německé výsostné znaky. Předek letadla byl rozbitý, podvozek se při přistání ulomil. Trup byl mírně nakloněný dopředu. Kolem bylo křoví. Pilot přežil nouzové přistání bez zranění. V dalších dnech do konce války místo havárie hlídali němečtí vojáci. Po skončení války byl vrak letounu ponechán nějakou dobu na místě havárie. Vyhledávali jej děti z Vilémovic a Jedovnic, které si chodily hrát "na letadlo". Starší chlapci odmontovali hned v prvních dnech palubní přístroje, které si odnesli i s panely. Při neopatrné manipulaci došlo k vystřelení dávky z palubní zbraně směrem nahoru ke kopci Strážná. Později již vše, co šlo odmontovat, bylo pryč. V křoví ležel jen vybrakovaný zbytek draku, snad s neúplným motorem. Po čase celý vrak zmizel do šrotu, dle některých svědectví snad skončil u lesa na Harbechu, kde si počátkem 50. let 20. století si skupina dětí z Jedovnic hrávala na zbytku vraku blíže neurčeného letounu. Dnes se po vraku nepodařilo najít žádné stopy.

Byl to vlastně rozlomený trub s kokpitem,  narušená křídla a různé plechové součásti a úlomky. Vrak se nacházel asi 300 m od silnice Lažánky - Jedovnice v malé krasové prohlubni vlevo od cesty na později plánované letiště Harbech. Lezli jsme po něm, bylo tam poškozené sedadlo, tam jsme si sedali. Kdy letadlo zmizelo, to už si nepamatuji, někdy v 50. letech. (P. Chalupa)

Hliník z vraků letadel používali lidé po válce na výrobu různých předmětů běžné spotřeby. Dělaly se z toho třeba vířivé "vrtulky"nebo též "šneky" do praček. Hliníkové plechy z vraku se roztavily a ve formě se odlily na kotouče o průměru cca 30 cm. (Vl. Schildberger st.)

Kóta Strážná

Druhý případ se odehrál ve středu 25. 4. 1945. Toho dne bylo pěkné slunečné počasí. Odpoledne byla skupina 6 ruských letadel Il-2 Šturmovik napadena 7 německými stíhačkami typu Focke-Wulf Fw 190. Při prvním útoku nebyl žádný letoun sestřelen, druhý útok se stal osudným pro německý letoun, který byl sestřelen u kóty 538 m Strážná.  Poškozený hořící letoun letěl směrem od Blanska a dopadl poblíž polní cesty Rudice - Vilémovice. Pilot se snažil s hořícím letadlem a zhasnutým motorem o nouzové přistání "na břicho". Zřejmě se odkurtoval již ve vzduchu, aby se po přistání mohl co nejrychleji dostat z letadla. Letadlo dopadlo do pole, trosky byly rozházeny po dráze dopadu. Nejdále směrem k Vilémovicím ležela utržená přední část stroje s hvězdicovým motorem. Po dopadu z letounu vylétl pilot setrvačností ven. Vrak letadla na zemi hořel. Pilot byl zjevně mrtvý, ležel na zemi na boku. Bylo mu nejvýše 20 let, měl světlé vlasy, z ucha mu teklo trochu krve, obličej měl popálený. Na sobě měl vojenský kabát, uniformu a hodně opotřebované vojenské boty. Neměl pilotní kuklu, brýle ani masku. Podle některých svědků měl na krku zavěšený dalekohled. K letadlu se přiblížila skupina vilémovických obyvatel, vzápětí bylo slyšet motory a na místem havárie se objevila tři ruská letadla. Vypálila z palubních zbraní dávku směrem ke skupince vesničanů, kteří se rozprchli a plížili se blízkým úvozem pryč. Letadla ještě několikrát zakroužila nad místem havárie a nakonec odlétla.

Po chvíli přiběhli k letadlu muži a mladíci z Jedovnic. Jeden z nich sebral mrtvému pistoli, jiný si odnesl nábojový pás do palubní letecké zbraně. Měl jej pověšený přes záda a táhl ho pryč. V havarovaném letadle začala po chvíli vybuchovat nevystřelená munice a lidi se proto na chvíli vzdálili. Když munice přestala vybuchovat, vrátili se a brali pryč nevybuchlou munici, osobní věci pilota i části letounu. (J. Kunc)

Skupina chlapců vzala sklo z rozbité kabiny a vlekla ho do Jedovnic. Bylo těžké, takže se v nesení střídali. Později se ztratilo. Vrak zůstal po válce na poli několik měsíců, než byl odvezen neznámo kam do šrotu. Na následujícím obrázku jsou pamětníci na místě havárie na poli mezi Vilémovicemi a Jedovnicemi.

Dne 19.6. 1998 provedli ve Vilémovicích členové oddělení letecké archeologie z Vyškova a antropologové z Brna exhumaci německých vojáků.

Po označení místa hrobu pamětníky byl poblíž hřiště ve Vilémovicích nejprve nalezen rakouský voják Müller, který zahynul koncem války při výbuchu miny v Kamenci (Kamenném žlíbku). Jeho kosterní pozůstatky ležely v hloubce 140 cm. Jednalo se o torzo muže bez horních končetin. V trupu byly nalezeny střepiny protipěchotní miny, lebka byla rozbitá. Asi 160 cm od prvního hrobu byly nalezeny pozůstatky pilota německého stíhacího letounu sestřeleného u kóty Strážná. Byla to kostra bez lebky, části kombinézy, zipy, sluchátka, přezky z padáku a zbytky látky s distinkcemi (3 symboly křídel). Lebka byla nalezena asi 50 cm od zbytků těla na hliníkové části sedačky z letounu typu Focke-Wulf Fw 190. Podle výpovědi pamětníků tam byla uložena německými vojáky až druhý den po pohřbu těla. Na základě studia archivních dokumentů je pravděpodobné, že náležel do stavu bitevní eskadry SG 4 a pilotoval jej vrchní svobodník Friedrich Wahl, narozený v roce 1924 v Drážďanech. (J. David)

Následující obrázek ukazuje část sedačky s padákem ze sestřeleného letounu Fw 190 nalezená při exhumaci ostatků pilota (nachází se ve sbírkách LHS Vyškov). Níže je mapa okolí Vilémovic a místa spojená s havarovanými letadly. Nouzové přistání prvního stroje (1), místo dopadu sestřeleného stroje Fw 190 (2) a lokalita, kde se na počátku padesátých let nacházel vrak neurčeného letadla (3).

Prameny:

Pamětní kniha obce Vilémovice

Archiv Jiřího Davida, LHS Vyškov

Archiv Vlastimila Schildbergera st.

Kopečný P. - Schildberger V.: Letecká válka nad Drahanskou vrchovinou, OV ČSPB, Blansko, 1983

Schmid J.: Stíhací a bombardovací letadla Německa, 1. díl, Nakladatelství Jiří Fraus, Plzeň, 1993

Janda, J. - Poruba, T.: Focke Wulf Fw 190 F, G, Letecké listy, DDAir/S. Dudek, Praha

Pamětníci:

Petr Chalupa (nar. 1945, bytem Blansko)

Josef Kunc (nar. 1917, bytem Kotvrdovice)

Josef Nejezchleb (nar. 1925, bytem Vilémovice)

Kučera Eduard (nar. 1932, bytem Vilémovice)

Rudolf Kuběna (nar. 1925, bytem Jedovnice)

Alois Doležel (nar. 1926, bytem Jedovnice)

Josef Kocman (nar. 1929, bytem Blansko)

 

 Úvod Historické cihlářství | Dopravní stavby Kryty Letadla | Opevnění | Ostatní Pozorovatelny | Voj. technika OdkazyNapsali o nás | Kontakt

 HomepageHistoric Brickmaking  | Traffic StructuresSheltersAircraft | Fortifications | MiscellaneousLookouts | Military StuffLinksContact

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License.

 Podporujeme archiv českého webu - zachování zajímavých informací pro další generace. WEBARCHIV