B a d a t e l n a   2 0 2 4

 

Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt


Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links Contact 


Prostějov – Il-10

Prostejov – Il-10

Summary:The article describes digging of Il-10 (sturmovik) wreckages that were burried near the Prostejov airport in 1958. Several single- and double-seaters have been dug out by members of the Vyskov museum team. The museum has some parts to enable them to rebuild a complete example of this famous plane. An article has been published in the Classic Wings magazine in New Zealand that includes photographs from Badatelna (see the scans at the bottom of this article).

Nástupce slavných šturmoviků Iljušin Il-2 byl bitevník Il-10. První il-desítka vzlétla začátkem roku 1944 a stroje se brzy zapojily do boje proti pozemním cílů na východní frontě. Po válce v letech 1951 a ž 1955 byl letoun vyráběn v licenci v pražské Aviii a sloužil v našem letectvu pod označením Avia B-33. K výcviku sloužily spárky Avia CB-33. Koncem 50. let byly poslední il-desítky vyřazeny a v armádě nastala definitivně éra proudových letounů. Letoun Il-10 je vidíte na obrázku níže. Právě v této době (podle výpovědí pamětníků kolem roku 1958) bylo rozhodnuto o sešrotování il-desítek na prostějovském letišti. Nastal ovšem problém. Letoun má centroplán chráněný pancéřem, zatímco zbytek trupu a křídla jsou z duralu. Bylo rozhodnuto, že duralové části se odříznou a odvezou do šrotu, zatímco pancéřované špatně demontovatelné části se pohřbí u letiště. Centroplány byly zřejmě vláčeny za traktorem a naházeny do zmoly cca 300 metrů od nastřelovacího valu leteckých kulometů. Tam odpočívaly v zapomnění skoro padesát let...

zesov_9.jpg (44411 bytes)

Pracovníci oddělení letecké archeologie z Letecké historické společnosti ve Vyškově pod vedením J. Davida a Vl. Schildbergera st. již řadu let sledovali stopy vedoucí k pohřbeným letounům. Podařilo se najít pamětníky celé destrukční akce a vytipovat místo. Po dohodě se zemědělci bylo přikročeno 24. 9. 2004 k "otevření hromadného hrobu" pomocí bagru. V jámě se v hloubce 4 m podařilo objevit a vykopat cca 10 zachovalých centroplánů letounu Il-10. Nejprve byly nahrubo odkryty bagrem, potom přišly ke slovu krumpáče a lopaty. Letouny byly rozříznuty za kabinou, křídla byla odsekána u trupu. V místech, kde se dural dostal do styku s provozními kapalinami, zkorodoval a rozpadá se na bílý prášek. Bude proto nutná náročná konzervace. V kokpitech jsou zachovány zbytky přístrojů, kniply a místy jsou čitelné i popisy ovládacích prvků - v češtině. Mezi vykopanými letouny jsou i dvousedadlové verze - na obrázku níže jsou dva kniply v kabině CB-33. Bagr vykopané centroplány odvážel na okraj letiště. Přítomen byl i štáb TV-Nova.

zesov_1.JPG (55464 bytes) zesov_3.JPG (121168 bytes) zesov_5.JPG (45256 bytes) zesov_6.JPG (45874 bytes) zesov_8.JPG (40487 bytes) zesov_4.JPG (29346 bytes)

Vyzvednuté letouny byly dopraveny do muzea ve Vyškově. Protože muzeum vlastní motor z tohoto typu letounu, proběhne rekonstrukce jednoho z centroplánů a osazení motoru do jeho lože v přední části. Máme se tedy na co těšit! A jedna perlička nakonec: V novozélandském časopisu Classic Wings vyšel článek o vyzvednutí il-desítek s fotografiemi z Badatelny.

classic-wings.jpg (112787 bytes) classic-wings2.jpg (196746 bytes)

Prameny:

Archiv J. Davida, LHS Vyškov

Šorel, V.: Letadla československých pilotů, nakladatelství Albatros, Praha, 1986

http://free.polbox.pl/l/leszekch/aavb33.html

Czech Il-10 Discovered, In: Classic Wings, 53, 2005