B a d a t e l n a   2 0 2 4

 

Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt


Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links Contact 


Bakov nad Jizerou – Il-18

Bakov nad Jizerou – Il-18

Summary: The article briefly describes history of Iljusin 18 D that has been stationed in Bakov near the motorway. The machine with production number 187010101 had been in service by Aeroflot until 1967. On July 21st 1967, it was delivered to Czechoslovakian Airlines  with OK-WAJ designation. It was grounded in 1984. Finaly, the plane was stationed in Bakov and has been used as a restaurant. 

Il-18 vznikl dle požadavků sovětské státní letecké společnosti Aeroflot na letoun pro přepravu osob i pro přepravu nákladů a vojenské účely. Konstruktér Sergej Iljušin však upřednostňoval dopravní letoun, který by měl ekonomičtější provoz. Výsledkem konstrukčních prací byl dolnokřídlý letoun s turbovrtulovými motory, který poprvé vzlétl 4. července 1957. Prvních 20 letadel bylo poháněno motory Kuzněcov, poté se začaly Iljušiny dodávat s motory Ivčenko AI20. Verze IL-18D byla vyráběna jako dálková, měla navíc centrální palivovou nádrž. Od roku 1959 začal stroj létat na vnitrostátních i mezinárodních linkách SSSR. Od počátku 60. let letouny vlastnily i Československé státní aerolinie.Il-18 byl vyráběn v několika typových verzích s různou kapacitou cestujících a nákladu a byl vyvážen do mnoha zemí světa. Celkem bylo vyrobeno přes 850 kusů a mnohé z Il-18 létají ještě dnes. Existovala i armádní verze značená Il-20 Coot, která sloužila jako radarem vybavený letoun včasné výstrahy.

Letoun Iljušin Il-18D u Bakova nad Jizerou má výrobní číslo 187010101, byl registrován jako OK-WAJ a pojmenován Poděbrady. ČSA ho převzaly od Aeroflotu, kde byl registrován jako Aeroflot CCCP-75451. Stroj OK-WAJ byl nasazován především na lety do Havany. Poslední let se uskutečnil 24. října 1984 (25. 10. 1984 byl vyřazen) a stroj do té doby nalétal celkem 23 578 hodin a absolvoval 20 829 přistání. Na prvním obrázku níže je letoun ještě v dobách své činné služby. Od 17. září 1986 slouží il-osmnáctka jako restaurace. Později byl stroj několik let nevyužíván a chátral, od prosince 2006 je opět v provozu. Letoun se nachází na odpočívadle u rychlostní komunikace R10 mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou. Viz letecké foto, kde je dobře vidět letoun i rychlostní silnice R10.

K letadlu se váže historka o 300 kubánských pracovnících, kteří v ČSSR pracovali a ze kterých si udělali legraci řidiči několika autobusů. Jednoho mrazivého rána (asi ve 2 hodiny) pracovníky vzbudili se smyšlenou historkou, že Kuba byla napadena a prezident Castro je volá do zbraně. Následně je odvezli k letadlu u dálnice s tím, že piloti brzy dorazí, bude zastavena doprava na dálnici a letadlo z ní vzlétne. Teprve po několika hodinách čekání kubánci zjistili, že letadlo je přibetonováno k zemi a nemůže tedy vzlétnout...

     

V zachovalém kokpitu je dodnes řada přístrojů, radarová stanice a další zařízení.

Ve přední části interiéru trupu byly provedeny výrazné změny, přeci jen však zůstalo pár milých maličkostí: dveře na toaletu s nápisem "Svobodno", informační světelné tabule ve 3 jazycích... V zadní části trupu je obchod "se vším možným". Zcela vzadu pod ocasem je průchod do suterénu zděné části restaurace (kuchyně, zázemí) a je trošku vidět i do koncové části trupu.

Prameny:

http://www.airliners.cz/il18.php

http://www.planes.cz/lite/fil8.php

http://cs.wikipedia.org/wiki/Restaurace_z_vy%C5%99azen%C3%BDch_dopravn%C3%ADch_letadel

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ilju%C5%A1in_Il-18

http://www.google.cz/maps