Trainspotting
Blansko, trať 260, střídavá trakce 25 kV, 50 Hz
Tyto stránky jsou amatérským přehledem obrázků lokomotiv a elektrických jednotek zachycených při průjezdu Blanskem nebo v jeho bezprostředním okolí. Většina fotografií jsou jen screenshoty z videí natáčených z ruky na mobilní telefon. Doprovodné informace byly čerpány z následujících zdrojů: Wikipedie, Železniční zajímavosti a Atlas lokomotiv.
2016-11-29 13.03.03: 4systémová elektrická lokomotiva Siemens ES64U4 se soupravou Siemens Viaggio Comfort. U nás je tento pohodlný a rychlý vlak znám pod obchodním názvem Railjet. Je zachycen v korporátních barvách ČD na cestě do Grazu při průletu stanicí Blansko – město. A zároveň můj první snímek vláčku ever :–)
2016-11-30 14.59.54: Sprejery „vyzdobená“ střídavá elektrická jednotka 560 zvaná „pantograf“. Hnací vozy těchto jednotek se vyznačují zajímavým uložením dvou trakčních motorů podélně za podvozky a pohonem soukolí přes kardanové hřídele. Jednotky patří k nejstarším vozidlům provozovaným na trati 260, pocházejí z let 1970-1971 a bylo jich vyrobeno 17.
2016-12-08 14.44.00: Bohužel rozmazaná fotografie moderní výkonné lokomotivy Bombardier Traxx 386 (186) v barvách společnosti Metrans táhnoucí na sever nákladní vlak.
2017-01-04 14.57.43: Střídavá elektrická jednotka SM 488, což je starší označení jednotky 560 0023. Tento stroj má i retro nátěr a dokonce přezdívku Baxi. Elektrické jednotky řady 560 jsou pravidelně nasazovány na tratích: 260 (v úseku Brno – Březová nad Svitavou) a 300 (Brno – Křenovice horní nádraží).
2017-01-12 09.07.12: Dvousystémová elektrická částečně nízkopodlažní jednotka RegioPanter linky S2, poměrně časté vozidlo nejen na trati 260. Od dálkové verze 660 (InterPanter) se liší na první pohled dvojicí dveří v každém vozu.
2017-01-24 13.30.10: Dvě spřažené dvousystémové elektrické lokomotivy 362 („rychlá esa“), jedno ve starším nátěru, druhé již v nových korporátních barvách ČD. Tyto lokomotivy vznikly v 90. letech 20. století přestavbou strojů řady 363, kdy byly osazeny novými trakčními motory a hlavně převody pro maximální rychlost 140 km/h (oproti 120 km/h u EL 363).
2017-01-24 13.32.23: A opět pasažéry oblíbený RegioPanter, tentokrát 3vozová varianta 640 mířící přes Blansko na sever.
2017-01-24 13.34.13: Dvousystémová elektrická lokomotiva 363.5 („pětkové eso“) v barvách ČD Cargo. Tyto lokomotivy vznikly mezi lety 2011 a 2012 přestavbou stejnosměrných strojů řady 163. Modernizaci provedla plzeňská společnost Škoda Transportation ve spolupráci s dceřinou firmou Pars Nova. Díky využití moderních technologií včetně IGBT měničů patří lokomotivy této řady mezi nejúspornější a nejefektivnější hnací vozidla v tuzemsku.
2017-01-25 15.51.51: Dvousystémová elektrická lokomotiva 362 („rychlé eso“) v korporátním nátěru ČD táhnoucí do Brna osobní vlak.
2017-01-25 16.02.23: Střídavá elektrická lokomotiva 242 zvaná „plecháč“. Vývojově se jedná o pokračování „laminátek“ 230/240, ovšem kvůli nedostatku kompozitů na výrobu skříní byly tyto lokomotivy vybaveny plechovou skříní z řady 123.
2017-01-31 09.05.16: A ještě jeden „plecháč“ 242, tentokrát u blanenského lomu a ve slušivém korporátním nátěru ČD.
2017-02-06 15.59.41: Dvousystémová elektrická lokomotiva 362 v barvách slovenského národního dopravce ŽSSK (Železničná spoločnosť Slovensko). Většinu rychlíků na Slovensko a dál do Budapešti tahají lokomotivy 350 a poslední dobou hlavně 380.
2017-02-08: Dvakrát nejmodernější škodovácká třísystémová elektrická lokomotiva 380 „Emil Zátopek“. Poslední dobou stále častější stroj při tažení zejména mezinárodních rychlíků oběma směry.
2017-02-10 14.12.51: Dvousystémová elektrická lokomotiva 362 („rychlé eso“) v jiné variantě korporátního nátěru ČD táhne z Brna osobní vlak.
2017-02-21 09.05.09: RailJet s lokomotivou Siemens ES64 Taurus v původní červené barvě míří kolem lomu v Blansku na Graz.
2017-03-10 09.06.03: Na stejném místě o několik dní později – RailJet v korporátním nátěru ČD opět ve směru na Graz.
2017-06-07 15.36.36: Znovu střídavá elektrická jednotka SM 488 Baxi, tentokrát trošku z podhledu. Plechy už má vpředu trošku pomačkané, ale pořád jezdí statečně.
2017-06-12 13.36.44: Občas je na trati 260 možné potkat dieselelektrickou lokomotivu 731 společnosti ČD Cargo s nákladním vlakem v zádech.
2017-06-21 15.26.14: Opět variace na téma RailJet a Taurus, tentokrát vlak vede lokomotiva Siemens ES64 v barvách dopravce ÖBB.
2017-06-21 15.28.39: Pěkná jednotka 560 bez sprejerské výzdoby přijíždí od severu do Blanska
2017-06-21 15.32.23: Na stejném místě zachycený rychlík z Prahy – dvousystémová elektrická jednotka 660 InterPanter.
2017-06-21 15.35.44: Dvousystémová elektrická lokomotiva 363 "eso" společnosti ČD Cargo táhne nákladní vlak na sever. Pěkně jsou vidět tzv. „muší oči“ – LED světla montovaná při modernizaci těchto strojů.
2017-06-22 14.26.28: Elektrická jednotka 640 RegioPanter čeká na signál k odjezdu ve stanici Blansko – město.
2017-06-29 11.31.39: Dvousystémová elektrická lokomotiva 363.5 společnosti ČD Cargo s pořádným nákladním vlakem v zádech míjí blanenský lom i s prvními koupači a za chvíli vjede do stanice Blansko – Macocha.
2017-07-21 13.22.08: Dvousystémová elektrická lokomotiva 363 společnosti ČD Cargo při sólovém průjezdu zastávkou Blansko – město.
2017-07-21 13.33.1: Dieselelektrická lokomotiva 753 zvaná „trojkový brejlovec“ společnosti EAWT táhne vlak s prázdnými auto transportéry do Brna.
2017-07-27 16.54.21: Mírně z podhledu nafocená dvousystémová elektrická lokomotiva 363 „eso“ společnosti ČD Cargo táhnoucí směrem na Brno kontejnerový vlak.
2017-07-27 17.01.34: V současné době asi nejoblíbenější evropská lokomotiva – Siemens Vectron, ve značení ČD lokomotiva 383, původně 193. Tato 4systémová lokomotiva (1.5 kV DC, 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC , 15 kV 16,7 Hz AC) o výkonu 6,4 MW vyniká jízdními výkony, univerzálností a konfigurovatelností pro různé výkony železniční dopravy. Na tomto snímku Vectron dopravce LokoTrain (logo ELL prozrazuje pronajatý stroj od společnosti European Locomotive Leasing) táhne nákladní vlak na sever.
2017-07-27 17.03.39: Modrý Railjet míří na Graz a ve stanici Blansko – město míjí "„pantograf“ 560, do kterého se právě chystají nastoupit cestující linky S2 Brno – Březová n. Svitavou. Dál tato střídavá jednotka jet nemůže, před Svitavami se mění trakce trati 260 na stejnosměrnou 3 kV.
2017-07-27 17.07.23: A znovu rozjetý Railjet, tentokrát jede z jihu a je veden z řídicího vozu. A vzadu ho statečně „pušuje“ Taurus v barvách dopravce ÖBB.
2017-07-27 17.11.23: Dvousystémová elektrická lokomotiva 363 „eso“ v barvách ČD Cargo táhne nákladní vlak na sever.
2017-07-27 17.14.44: Když už si myslíte, že vás při trainspottingu na „vaší“ trati nemůže nic překvapit, ze zatáčky u Salmova mlýna se vyřítí tohle. Dvě divoce kamuflované motorové lokomotivy 742 dopravce Trans Log Slovakia při sólové jízdě Blanskem míří na Brno.
2017-07-27 17.22.16 A konečně úspěšný lov na lokomotivu Bombardier Traxx řady 386 (186). Tento vícesystémový tahoun s výkonem až 5,6 MW v barvách dopravce RAILPOOL vedl za sebou dvě dieselelektrické lokomotivy 753 „brejlovce“ společnosti Unipetrol.
2017-07-27 17.30.53 Dva krásné Vectrony 383 (193) v barvách společnosti RegioJet. Díky přední části s výraznými fousky se pro ně vžil trefný název „garfield“.
2017-07-28 13.55.50: Dvousystémová elektrická lokomotiva 350 zvaná „gorila“ kvůli své síle (ve své době se jednalo o nejsilnější tuzemskou lokomotivu s výkonem 4 MW). Po rozdělení ČSFR zůstaly stroje tohoto typu na Slovensku, odkud k nám zajíždí s rychlíky, zejména z Budapešti. Tento konkrétní stroj má podle označení přezdívku „Milan“.
2017-07-28 13.57.22: A ještě jednou variace na téma „pantograf“– elektrická jednotka 560 v modrém nátěru přijíždí do stanice Blansko – město.
2017-12-08 08.42.16: V Blansku za lomem u nádraží se nachází malý areál OTV (Opravna Trakčních Vedení aneb „dráteníci“). Jsou tam dílny a ze strojů je asi nejznámější tzv. „mandelinka““. Správné označení tohoto neocenitelného pracanta je Montážní vůz trakčního vedení, řada 892 (MVTV-2).
2019-02-15 16.31.28: Dalšími lokomotivami, které tahají žluté vlaky RegioJetu po trati 260, jsou nyní kromě Vectronů i vícesystémové stroje Bombardier Traxx F140 MS2 značené 386. Maximální rychlost lokomotiv činí 160 km/h. Podporují napájecí soustavy 15 kV/25 kV AC a 3 kV DC.
2019-03-08 15.33.45: Pěkný „plecháč“ 242 s bílou maskou vede osobní vlak od Brna a vjíždí do stanice Blansko - město.
2020-07-03 15.33.45: A znovu „plecháč“ 242, stejné místo i směr, jen o rok a něco později.