Úvod | Historické cihlářství | Dopravní stavby | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Voj. technika | Odkazy | Napsali o nás | REGIONALIA | Kontakt

 Homepage | Historic Brickmaking  | Traffic Structures | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military Stuff | Links | News Articles | Contact

 

Letadla: Brno Maloměřice - sestřelený letoun Il-2

Aircraft: Brno Malomerice - Shot Down Il-2


Summary: The presented article deals with shot down Soviet IL-2 aircraft. The wreckage was lying near Klajdovka restaurant in May 1945. Front armour has been recovered and preserved till today.


Další případ letecké havárie se v této části Brna odehrál před samým koncem války. V místě za myslivnou nad restaurací Klajdovka byl sestřelen ruský letoun Iljušin Il-2. U silnice v lese, kde jsou dodnes patrné zbytky zákopů, ležel zbytek trupu s rudou pěticípou hvězdou, kusy křídla a další součásti letounu.

Pocházím z Brna - Líšně a jako šestiletý kluk jsem to sestřelené letadlo u Klajdovky na vlastní oči viděl - někdy v létě 1945. Pamatuji si jak z té hromady vyčníval ulomený podvozek a gumové kolo. Lidé to časem postupně rozebrali. Asi jsem si měl také kousek vzít, že? Jenže co s plechovým haraburdím? O přístrojích jsem neměl ani potuchy. (K. Pažourek)

Kolem 10. května 1945 byl mezi troskami nalezen v příkopu na hádské straně silnice pravý spodní pancéřový kryt motoru z ruského bitevního stroje. Byl odvezen z Brno do Habrůvky, kde je dodnes. Důvodem jeho transportu bylo pozdější využití v zámečnické dílně. Bohudík se ukázalo, že pancíř není možné běžnými metodami řezat ani jinak rozdělit na menší části a tak zůstal zachován dodnes. Níže je vidět přední část letounu Il-2 se zvýrazněným předním pancířem.

Pancíř má tloušťku 4 mm, jeho rozměry jsou 217 x 80 (respektive 30) cm. Z vnější strany je patrný v zadní části náběh na křídlo zhotovený z hliníkového plechu silného 5 mm. Náběh je na pancíř přinýtován. V místě náběhu je v pancíři okrouhlý výřez o poloměru 20 cm.


Na vnitřní straně pancíře jsou nanýtovány hliníkové přepážky s kulatými otvory.

Na horní straně krytu jsou nanýtovány hliníkové panty o délce 10 cm. Vzdálenost mezi panty je 60 cm. Sloužily k otevření pancéřového krytu motoru a přístupu k agregátům.

Na podzim 2003 byl autorem článku proveden průzkum lokality. Na místě nejsou po havárii žádné stopy. V lese lze snadno nalézt a sledovat linie zákopů vykopaných při obraně Hádů před nastupující Rudou armádou.

Pancíř z bitevníku byl v roce 2009 darován majitelem do sbírek MZM Brno (více viz http://hloubkari.bloguje.cz/810479-30kilovy-relikt-z-il-2-ve-sbirce-mzm-v-brne.php).


Prameny:
Archiv Jiřího Davida, LHS Vyškov
Archiv Vlastimila Schildbergera

Pamětníci:
Hloušek Adolf (nar. 1928, bytem Habrůvka)
Prachař Radko (nar. 1933, bytem Maloměřice)

Pažourek Karel

Literatura
Burkhardt, R.: Moravský kras za 2. světové války, Sborník vlastivědného muzea v Blansku, 5, 1973 Jiřík, V.: Nedaleko od Norimberku, nakladatelství letecké literatury Svět křídel, Cheb, 2000
Kopečný P. - Schildberger V.: Letecká válka nad Drahanskou vrchovinou, OV ČSPB, Blansko, 1983
Rajlich, J.: Mustangy nad protektorátem, nakladatelství MBI Miroslav Bílý, Praha, 1997
Janda, J. - Poruba, T.: Focke Wulf Fw 190 F, G, Letecké listy, DDAir/S. Dudek, Praha



Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License.


WEBARCHIV Podporujeme archiv českého webu - zachování zajímavých informací pro další generace.